Ebaluazio terminoa, askotan kalifikazioa adierazteko
erabiltzen da, baina kalifikazioa notak jartzeri egiten dio erreferentzia.
Ebaluazioa berriz, ikaskuntza prozesuari.
Ebaluazio hezigarria hainbat prozesuei egiten dio
erreferentzia zeinen helburua irakaskuntza-ikaskuntza prozesua hobetzea den. Honen
funtzioa ikasleak gehiago ikastea eta bere akatsak zuzentzea da.
Irakasleentzako berriz, hobeto lan egiten ikasi dezan. Beraz, honen helburua ez
da ikaslea kalifikatzea, baizik eta jakitea zer dagoen egiten informazioarekin
eta gehiago ikasi. Modu honetan, irakasleak gero eta hobeagoak izango dira.
Ebaluazio honek hiru gauzetarako balio behar du: Ikasleen
ikaskuntza prozesua hobetzeko, irakaslearen metodoak hobetzeko eta ikasgeletan
garatzen diren ikaskuntza-irakaskuntza prozesuak hobetzeko.
Ebaluazio fomatiboaren barruan erabil daitezkeen tresnak
kuantitatiboak zein kualitatiboak izan daitezke. Ebaluazio formatiboa
autoerreflexioaren prozesua bilatzen du ikasleak gero eta kontrol gehiago izan
dezaten haien pentsamenduetan. Bilatzen dena, ikasleak ikasten dutenari buruz
kontzienteak izatea da. Honek, hainbat ezaugarri elkabanatzen ditu Ikaskuntza
ebaluazioarekin eta benetazko ebaluazioarekin.
Benetazko ebaluazioa, erreferentzia egiten dio egoera, aktibitate
eta ikaskuntza edukietan aplikatzen diren teknikei, instrumentuei eta aktibitateei.
Ebaluazio honek, hiru karakteristika dauzka: irakaskuntza-ikaskuntza prozesuan
integratuta dago, ebaluazio prozesua ikasleekin partekatzen du eta orientazio
formatiboa duen ebaluazio bati garrantzia gehiago ematen dio.
Ebaluazio integratuari dagokionez, benetazko ebaluazioarekin
erlazioa dauka. Honek, ebaluazio tradizionalaren kontrakoa da eta helburua
ikasleei kurtso guztian zehar nola doazen informatzea da.
Ebaluazio alternatiboa, metodologia tradizionala gainditzeko
erabiltzen diren teknika eta metodoei egiten dio erreferentzia.
Partekatutako ebaluazioa irakaslea bere ikasleekin
ikaskuntzaren ebaluazioa eta irakaskuntza-ikaskuntza prozesuak mantentzen
dituen prozesu dialogikoa da. Dialogo hauek indibidualak edo taldekoak izan
daitezke. Baita ere, autoebaluazioaren eta koebaluazioarekin erlazionatuta
daude.
Ebaluazio honek ere irakasleak haien artean hitz egiteko eta
horrela kriterio gehiago egongo dira ebaluazoari begira.
Honetan, irakaslea ikasleen autoebaluazioa begistatzen eta
kontrolatzen du gero kalifikazio jakin bat jartzeko helburuarekin.
Aldagai bezala, taldearen konposizioa da, izan ere, hau
aldatu, handitu edo txikitu daiteke eta.
Ebaluazio hau aurrerantz eramateko hiru bide daude:
indibiduala, taldeko lanak eta asambleak.
HEZIBERRI
Heziberrirentzat ebaluazioa erabakiak hartzeko informazioen
biltze eta balorazio prozesu sistematikoa da. Heziberri 2020 Planaren hezkuntza
eredu pedagogikoaren azken helburua hobekuntza da. Hobekuntza honela ulertuta:
ikasle guzti-guztien hobekuntzatik abiatuta, taldearen zein ikastetxearen
hobekuntzara eta gure hezkuntza sistema osoaren hobekuntzara helduz.
Gainerako osagaietatik (oinarrizko konpetentziak, helburuak,
edukiak eta metodologia) ebaluazioa ezin bereiz daitekeen curriculumeko osagaia
da eta zentzua izango du bakar-bakarrik haien arteko koherentzia bermatzen
bada.
Oinarrizko konpetentzia guzti-guztiak, zeharkakoak zein
diziplina baitakoak, ebaluatzea planteatzen du. Edukiak (adierazpenezkoak,
prozedurazkoak eta jarrerazkoak) ebaluatu behar dira baina batez ere ebaluatu
behar da ikasleek nola erabiltzen diren denetariko baliabideak, erronkei edo
arazoei aurre egiteko
Heziberrik proposatzen dituen ebaluazio motak:
• Ebaluazio diagnostikoa
• Ebaluazio formatiboa
• Azken ebaluazio sumatiboa
Ikusten denez, Heziberri aurretik ikusitako ebaluazioekin
bat dator. Izan ere, honek ere ebaluazio formatiboa proposatzen baitu.
Ebaluazio irizpideak ebaluatzeko orduan kontuan hartzen
diren gauzak dira.
Ebaluaziorako baldintzak ikasleak betetzen dituen aspektuak
dira ondorengo jarduerak baloratuak izateko. Adibidez : ikaslegoa klasera joan
beharra dauka eta irakaslea jardueren feedbacka eman behar die.
Ebaluazio jarduerak : hemengo jarduera batzuk ikasteko eta
hobetzeko erabiltzen dira eta kasu batzuetan, kalifikatzeko ere. Beraz,
ebaluazio jarduerak jakintzak, gaitasunak eta konpetentziak ebaluatzen ditu.
Jarduerak diseinatzen dira ea ikaslegoa konpetentzien helburuak lortzen duten
ala ez.
Ataza-jarduera ikasleen ebaluazioaren emaitza da. Adibide
batzuk, lan idatzi bat, mintzamen bat, laburpen bat… egitea izan ahal dira.
Ebaluazio teknika prozedimenduaren bitartez jarduerei
begiratzen zaie jakiteko ze instrumentu kondizionatuko duten lortu behar diren
helburuak eta konpetentziak. Adibidez, behaketa sistematikoa. Behaketa
sistematikoa aktibitateak analizatzeko erabiltzen da. Adibidez, laborategia
egiten diren aktibitateak.
Ahozko hartu-emanetan, ikasleak informazioa elkartrukatzen
dute debate moduko aktibitatetan. Hauetan adierazten duten informazioa,
irakaslea momentuan hartu behar du gero ebaluatu ahal izateko.
Probak, ikaslegoa ikasitako edukiak azterketa batean
islatzean datza.
Ikasleriaren ekoizpenen analisian, ikasle bakoitzak bere
kabuz egindako lana ebaluatzen da, adibidez haien koadernoa, informeak...
Ebaluazio instrumentuak ebaluazio jarduera batekin
binkulatzen diren dokumentu edo errekurtsoak dira eta hauekin errekisituak eta
aspektuak baloratzen dira. Adibidez: eskala oralak, zenbakizko eskalak, eskala
grafikoak, jarraipen indibidualetako fitxak, taldearen jarraipenerako fitxak...
No hay comentarios:
Publicar un comentario